Wanneer mediation inschakelen?

wanneer mediation

Wanneer mediation inschakelen? Mediation wordt ingeschakeld wanneer je je in een conflict bevindt en je er niet uit denkt te komen zonder hulp van een tussenpersoon. Deze tussenpersoon, ook wel een mediator of conflictbemiddelaar genoemd, reguleert het gesprek tussen beide partijen. Onder de taken van een mediator vallen onder andere het faciliteren van het gesprek, zorgen dat beide partijen evenveel aan het woord komen, machtsverschillen egaliseren, voorstellen en reacties daarop faciliteren en de bereikte oplossingen netjes afwikkelen en vastleggen in een vaststellingsovereenkomst. 

wanneer mediation

Voordelen mediation

Het doel van mediation is om een probleem zelf op te lossen met ondersteuning van een tussenpersoon. Deze tussenpersoon, de mediator, is onafhankelijk en onpartijdig. Het voordeel van mediation is dat het vrijwillig is. Op het moment dat je je oncomfortabel voelt, mag je dus altijd stoppen. 

Werkwijze mediation

Een mediator moet altijd werken volgens de voorwaarden van de Mediatorsfederatie Nederland (MfN). De werkwijze van een mediator loopt als volgt:

  • Als eerst vindt er een oriënterend gesprek plaats, waarin er wordt gekeken of de situatie geschikt is voor mediation en of beide partijen bereid zijn tot het oplossen van het conflict. 
  • Daarna wordt er een mediationovereenkomst ondertekend, waarin de voorwaarden voor deelname aan de mediation worden beschreven.
  • Vervolgens vinden de mediation gesprekken plaats, waarin iedere partij de ruimte krijgt om zijn of haar verhaal en standpunten te delen. Hierdoor wordt het duidelijker wat er nodig is om tot een oplossing te komen. 
  • Ten slotte worden de gemaakte afspraken vastgelegd in een convenant of ouderschapsplan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *